SEO zjednodušene / Sprievodca krok za krokom 2021

Hádajte koľko web stránok a blogov je uverejnených každý deň. Čo myslíte? Používatelia WordPress samotní, publikujú vyše dvoch miliónov blogovývch príspevkov každý deň. To je 24 stránok každú sekundu. Celkom pôsobivé, však ? Čo je ešte pôsobivejšie je fakt, že toto číslo zahŕňa iba wordpress a nie žiadane iné platformy. Ako je teda možné, že všetky tie články dokážeme nájsť ? Ako funguje systém vyhľadávania, ktorý vám ich zoradí podľa kvality tak, že na začiatku vyhľadávania vidíte vždy relevantný obsah ? Mám pre vás tri písmenka ktoré za to nesú zodpovednosť: SEO (Search Engine Optimization). Poďme sa spolu pozrieť na to, ako toto SEO vlastne funguje.

SEO slovensky znamená optimalizácia vyhľadávania. Je to proces optimalizácie vášho online obsahu tak, aby ho vyhľadávače zobrazovali na vyšších pozíciách. Názorne povedané: Keď máte stránku ktorá predáva korčule, chcete aby sa každému kto hľadá (najčastejšie googlom) slovíčko korčule, zobrazila vaša stránka. Aby ste toho dosiahli, potrebujete mať kvalitné SEO. V tomto článku sa budeme venovať nasledovným bodom: 

  • Prehľad
  • Takzvané white hat vs. Black hat optimalizácie
  • SEO stránky (on-page)
  • SEO mimo stránky (off-page)

Pri vytváraní stránok pre váš web existuje štandard stránok ktoré by mal mať každý firemný web. Preto prikladám 13 najnákladnejších stránok, ktoré by mala vaša firemná web stránka obsahovať

Prehľad

Takže, ako vyzerá to magické SEO a prečo na ňom vlastne záleží? Drvivá väčšina kontaktu s vašou firmou prichádza cez vyhľadávače. Na Slovensku je to väčšinou Google. Skombinujte to s faktom, že až 67% všetkých kliknutí na stránku získava prvých päť pozícií vyhľadávania a dostanete predstavu, prečo je SEO optimalizácia taká dôležitá. Na to aby ste pochopili ako sa zobraziť na prvej stránke vyhľadávanie, najprv musíte vedieť ako vyhľadávanie funguje.

Ako funguje vyhľadávanie: Google používa prísne tajné vyhľadávacie algoritmy, na základe ktorých určuje prioritu stránok. V súčasnosti je ich známych asi 200. Avšak aj z nich je množstvo nepodložených a niektoré sú vlastne iba hrubé odhady. Zjednodušene povedané, že vo všeobecnosti platí nasledovné. Ak máte jedinečný a kvalitný obsah na webe, dobre optimalizovanú stránku a kvalitnú doménu, v nízko konkurenčnom prostredí, mali by ste sa umiestniť pomerne dobre. Ale aj google je len stroj a človek dokáže stroj často prekabátiť. Práve preto si niečo povieme o takzvaných white hat a black hat technikách.

White hat vs. Black hat

Môj business model v skratke, je poskytovať kvalitné služby, za rozumnú cenu. Niektoré spoločnosti môžu mať iný prístup. Povedzme napríklad čím skôr zinkasovať klienta a zmiznúť ako para nad hrncom. Prečo to sem pletiem ? SEO optimalizácia môže fungovať presne rovako.

Niektorý ľudia sa jej venujú aby si rýchlo zarobili pár tisíc zatiaľ čo iný sa jej venujú dlhodobo a poctivo. Ak chete robiť SEO štílom zbohatni rýchlo nech to stojí čo to stojí pravdepodobne skončíte pri black hat SEO.

Toto je druh SEO ktorý sa zameriava na optimalizáciu tvojho obsahu výlučne pre google vyhľadávač a neberie do úvahy ľudského návštevníka stránky. Keďže existuje množstvo spôsobov ako ohýbať a porušovať pravidlá aby sa vaša stránka umiestnila vyššie, black hat SEO vám môže zarobiť pár tisíc rýchlo, za cenu možnej neskoršej penazliácie. V konečnom dôsledku takáto stránka vedie k zaspammovanej, neatraktívnej stránke ktorá často skončí vylúčená z vyhľadávania. Často vedie k penalizácii majiteľa a zničí jeho šancu na vybudovanie niečoho održateľného.

White SEO sa na druhú stranu zaoberá budovaním trvalo udržatelného prúdu zákaznikov. Ak robíte SEO touto cestou, sústredite sa na ľudského návštevníka. Pokúšate sa ponúknuť mu najlepší možný obsah web stránky a spravíte ju ľahko prístupnú pre každého kto ju navštívi. Jednoducho postupujete podľa pravidiel vyhľadávačov. Takže si zvoľte svoju stranu múdro.

Bohužiaľ, nie vždy to je také jednoduché. Ak viete ani život nie je čierno biely. To isté platí aj pre SEO. V skutočnosti dokonca existuje niečo medzi black hat a white hat . Takzvané Gray hat SEO. 

V tomto príapde sa nesnažíte zámerne oklamať systém google, avšak snažíte sa získať značnú výhodu nad konkurenciou. mnoho tredov a a poznatov sa v oblasti SEO často mení a preto je ťažké, neustále prispôsobovať svoju stránku všetkým známim parametrom google. Toto prostredie vytvorilo príležitosť SEO agentúram. Tie sa špecializujú na získavanie nových poznatkov v danej oblasti. Okrem toho testujú súvislosti a efektivitu jednotlivých krokov, takže majú lepší prehľad aj v oblastiach, o ktorých google nehovorí verejne. Práve to, dáva veľký priestor takzvanému „gray hat SEO“. Pre lepšie vysvetlenie gray hat SEO uvediem nasledujúci vymyslený príklad:

– Stránka A má na webe viac odkazov na stránku ako stránka B

– väčšiu autoritu domény ako stránka B

– lepšie hodnotenie stránky ako stránka B

Napriek tomu, má stránka B lepšiu pozíciu v google vyhľadávaní. Prečo ? Čo by to mohlo spôsobovať? Google všeobecne priznáva, že tieto tri faktory sú najdôležitejšie. Súhlasí s tým aj väčšina SEO expertov. Napriek tomu skúsenosti z reálnej praxe naznačujú opak. Je to preto, že ešte stále je možné obohrať a zmanipulovať algoritmus Google. Minimálne do určitej miery.  Už to nie je také zlé, ako to bývalo kedysi avšak stále sa to deje. Ja netvrdím že je to zlé, alebo dobré, avšak vďaka tomu je SEO veľmi konkurenčná oblasť. Veľa konkurentov urobí čokoľvek aby sa dostali na vrchol vyhľadávania a to tlačí vás na nižšie pozície vo vyhľadávaní. Aj napriek tomu, že máte kvalitnejší obsah a svojej stránke sa venujete viac, ako konkurencia. Práve preto sa musíte rozhodnúť, akou cesto sa vybrať a aké veľké riziko penalizácie googlom, ste ochotný podstúpiť. 

On-page SEO vs. off-page SEO

Ako ste si z nadpisu všimli, existujú dve kategórie SEO. On-page SEO alebo (SEO na stránke) a Off-page SEO (mimo stránky)

On-page SEO zohľadňuje všetky faktory umiestnenia na pozícii Google, pohľadom na vašu stránku. Optimalizáciu vecí ako sú nadpisy, hlavičky. Jednoducho všetko čo dokážete upraviť, na vašej stránke.

Off-page SEO zasa odkazuje na premenné, ktoré google berie do úvahy. Tie, ktoré nie su nevyhnutne vo vašich rukách. Typické príklady sú sociálne siete konkurencie, ostatné stránky vo vašom odvetví a osobná história človeka ktorý vašu stránku hľadá. 

Síce sa obe tieto kategórie odlišujú, ale k tomu aby ste mali skvelé SEO musíte brať do úvahy obe. Aby ste získali lepšiu predsavu, tu je príklad.

Predstavte si dve scenáre:

Scenár #1: Predstavte si, že váš dom je zvnútra super čistý, prekrásny a naleštený ale vaša predzáhradka vyzerá ako skládka odpadu. Čo sa stane v tomto prípade?  Môžete mať aj ten najkrajší najčistejší a najlepší dom ale keď vaša záhrada vyzerá ako skládka odpadu, niekto k vám nebude chcieť prísť.

Takže vaša stránka môže mať skvelý obsah a vyzerať ohromujúco ale je pravdepodobné, že nikto sa na ňu nepríde pozrieť. Práve kvôli tej „skládke odpadu na vašej predzáhradke“ v našom prípade optimalizácií on-site SEO faktorov. 

Scenár #2: Máte krásne upravenú predzáhradku, pokosenú trávu a nikde ani jeden odpadok. Avšak váš dom pripomína výbuch atómovej bomby. Kopa ľudí sa k vám bude chcieť prísť pozrieť, ale keď uvidia dom z vnútra, všetci utekajú preč skôr ako stihnete povedať SEO.

Keď návštevník vašu stránku uvidí okamžite ju po otvorení opustí. Keď návštevník opustí vašu stránku a pritom si prezrie iba jednu stránku, Google to označuje ako bounce rate. Počet návštevníkov ktorý okamžite opustili vašu stránku samozrejme znižuje umiestnenie vo vyhľadávaní.

Práve preto potrebujete robiť on-page SEO aj off-page SEO. Najprv sa pozrieme na On-page SEO

On-Page SEO

Existujú tri kategórie, na ktoré musíte brať ohľad. Prvou a najdôležitejšou je obsah.

Obsah: Bill Gates už v roku 1996 povedal frázu „Content is king“ (dalo by sa to preložiť ako obsah je kráľ) a táto fráza platí do dnes. Prečo?  Pretože zákazník vyhľadávača Google je šťastný, keď nájde výsledok ktorý mu pomôže čo najviac.

Keď do Googlu napíšete najlepší recept na kuraciu polievku, Google vynaloží všetku svoju inteligenciu na to aby vám ponúkol to, o čom verí že je to najlepší recept na kuraciu polievku. Nehľadá recept, ktorý vám zobrazí najskôr, nehľadá ani najjednoduchší recept a ani vám nezobrazí kopu stránok čo predávajú mrazenú kuraciu polievku. Snaží sa pre vás nájsť presne to, čo hľadáte. Google sa vám skrátka snaží zabezpečiť čo najlepšiu skúsenosť s jeho službami tým, že vám „servíruje“ to, o čom je presvedčený, že je  najkvalitnejší obsah. To znamená, že krokom číslo jeden keď chcete mať kvalitné SEO je vyprodukovať kvalitný obsah.

Tak ako ani najlepší obchodník na svete vám nedokáže predať úplne zlý produkt, ani výnimočne dobré SEO vám nepomôže, ak váš obsah nestojí za nič.

Kvalita: Zatiaľ čo časy, keď najkvalitnejší obsah webu vás spravil na internete výnimočným sú dávno preč. Stále je to štartovací bod akejkoľvek SEO snahy. A vlastne aj akéhokoľvek online biznisu.

Avšak vytvoriť skvelý obsah nie je jednoduché. Naštaštie nemusíte začínať od nuly. Vždy je možné, odraziť sa od konkurencie a vylepšiť ich obsah. Alebo možno už máte svoje vlastné nápady. Keď začnete tvoriť uistite sa, že všetky vaše dôležité služby sú propagované na vašom blogu. Aj keď ste úplný začiatočník, stále môžete zvoliť profesionálny prístup. Tým že začnete písať články každý deň, si zaručíte denný prírastok čitateľov.

Prieskum kľúčových slov: Spraviť si prieskum kľúčovných slov predom, je základná časť tvorby skvelého obsahu webu.  Keďže ideálne chcete zaradiť vaše kľúčové slová do hlavičky a do textu stránky. Zo všetkých SEO faktorov je práve toto, do čoho by ste mali investovať najviac času.

Použitie kľúčových slov: Google algoritmus sa značne zlepšil oproti minulosti. Samozrejme by ste mali používať kľúčové slova vo vašom obsahu, avšak prídávanie ich všade a na silu, vám môže skôr uškodiť v dobrom umiestnení.

Čiže technika nazívaná keyword stuffing je už dávno nepoužiteľná.

Dnes je použite kľúčového slova omnoho viac o sémantike. Google sa tak zlepšil v interpertácii toho čo používateľ vyhľadáva, že je to až strašidelné. Nie len že sa pozerá na to čo používateľ píše do prehliadača ale takisto zvažuje synonymá tohto textu. Takže pokiaľ použijete svoje kľúčové slová na strategicky dôležitých miestach (napríklad hlavička, URL, a meta popisky) nemusíte ho spomínať každú chvíľu vo svojom obsahu stránky. Miesto toho sa radšej zamerajte na čitateľa a sem tam použite vaše kľúčové slová.

Čerstvý obsah: Pravidelná tvorba článkov na vašom blogu vám pomôže takisto zlepšiť pozíciu na google. Avšak posielať nové príspevky je iba jednou formou ako naznačiť google že máte čerstvý obsah. Aktualizáciou starších príspevkou môžete dosiahnuť rovnaký efek. Niektorý blogeri majú iba shruba 30 článkov za 2 roky avšak ich udržiavaním a aktualizovaním si zabezpečia stáli prístup používateĺov na ich web stránku. Síce je dôležité tvoriť pravidelne a často, stále môžete dosiahnuť skvélých úspechov, pokiaľ uverejnujete iba raz za mesiac. Váš obsah však musí byť dokladný a ísť do hĺbky.

Priame odpovede: Google niekedy poskytne priamu odpoveď na otázku, ak mu je vaše vyhľadávanie dostatočne jasné. V tom prípade sa taký text alebo obrázok ukáže priamo pod vyhľadávacím políčkom. 

Matt Cutts, bývalý šéf Google spam tímu a často verejný hlas posledných SEO a algorimových zmien ohlásil minulý rok, že ľudia ktorý sa držia zrozumiteľného žargónu sú na správanej SEO ceste. 

To je dôvodom, prečo sa stali detailné návody a manuály ako si niečo spraviť svojpomocne také populárne.

Takže sa uistite, že to beriete v potaz pri tvorení. Odborné frázy a zložitá konštrukcia viet vás ani nespraví múdrejším, ani nepomôže vášmu SEO. 

výber kľúčových slov: Síce sme sa zľahka dotkli prieskumu kľúčových slov, avšaj je to tak rozsiahla a doľežitá téma že si zaslúži vlastnú sekciu.

Dôvodom je, že 90% SEO sa vyvýja okolo kľúčových slov. To číslo som si vymyslel ale verím že chápete poitnu. Kľúčové slová určujú o čom presne obsah vašej stránky je. Takisto menia spôsob, akým popisujete svoju značku online. Dokonca diktujú, ako robíte link-building. Počnúc taktikov akú zvolíte až po to ako ju implementujete. 

Ďalším veľmi častným problémom, ktorý Ľudia robia, je že prestanú. Možno si nechajú prerobiť stránku, alebo prídu s novou marketnigovou kampaňou. Robia to týždeň – dva, zaktualizujú obsah na svojich stránkach a potom znova prestanú. Myslia si, že prieskum kľúčových slov je jednorázová záležitosť. Realita je, že je to presný opak.

Odborníci v SEO robia prieskum kľúčových slov neustále. Taktiež zvažujú, či kľúčové slová na ich stránkach pri obsahu ktorý zmenili dávajú zmysel. 

Tu sú 2 príklady, ako aj múdri ľudia spravia zlé rozhodnutie pri výbere kľúčových slov. 

Chyba pri prieskume kľúčových slov, číslo 1: Výber zlého kľúčového slova. Povedzme že poskytujete konzultačnú činnosť. Vaša služba tojí 10 000 € za rok. To znamená že nie je úplne najlacnejšia, avšak vašim klientom prináša hodnotu za peniaze. Podarilo sa vám umiestniť na prvom mieste vyhľadávania pre spojenie „Tipy zdarma ako naštartovať vašu firmu“. Denne vašu stránku navštívi tisíc ľudí. Teraz hádajte akých ľudí to prinesie na vašu stránku. Prilákaté ľudí, ktorý hľadajú informácie zdarma. To znamená, že pravdepodobne nebudú mať záujem o vaše služby a rozhodne vám za ne nebudú chcieť zaplatiť. To znamená  že je to zlé cieľové publikum. Preto nedáva zmysel, umiestňovať sa na takejto pozícii.

Je veľmi pravdepodobné, že sa vám oplatí vybrať iné kľúčové slovo. Aj keď to znemná stratiť 990 návštev vašej stránky za mesiac. Zamyslite sa, ak si len jeden alebo dvaja ľudia zakúpia vaše služby, ste na tom lepšie ako keď vašu stránku uvidia tisíce ale nenakúpia nič. Toto však nie je jediná chyba sa deje často. Vlastne táto je ešte viac bežá. 

Chyba pri prieskume kľúčových slov, číslo 2: Ignorovanie konkurencie. Vybrali ste si správne kľúčové slovo ktoré je relevantné k vášmu podnikaniu. Zároveň sa aj lepšie zhoduje s tým čo chcete predať na vašom webe. Takže aký je ďalší postup ? Otvoríte si napríklad Google Keyword Planner a napíšete zopár nápadov na kľúčové slová. Prirodzene začnete inklinovať k tým, ktoré majú najvyšší počet vyhľadávaní. Avšak je tu jedna vec ktorá vám uniká. Neporovnávate vašu stránku s tou, ktorá sa umiestňuje na prvých miestach v súčastnosti. Nezvažujete doménu a autoritu stránky konkurencie oproti tej vašej.

Keď neuspejete, ďalším prirodzeným krokom je vybrať dĺhu kľúčovú frázu (long-tail keyword) ktorá ma omnoho menej vyhľadávaní. Predpokladáte, že vďaka tomu že má menej vyhľadávaní sa umiestnite lepšie. Avšak to je takisto chyba. Takisto ako v prvom prípade konkurencia môže mať lepšie hodnotenie domény a vyššiu autoritu stránky. Je to jednoducho kvôli tomu, že tu bola dlhšie. Počas tej doby sa jej stihli vyvinúť stovky ak nie tisíce odkazov na ich stránku na internete a šanca že sa umiestnite nad nimi je takmer nulová.

A teda čo vlastne robiť ? Ako je vôbec možné nájsť kľúčové slová:

1. relevantné pre váš business

2. nie príliš konkurencieschopné

3. Stále poskytuje dostatok vyhľadávaní aby to stálo za snahu.

Takže musite myslieť „mimo misu“ tu je ako:

Tip pre kľúčové slová č. 1: namiesto identifikácie toho, čo ľudia píšu do vyľadávača by ste sa mali zamerať na to čo hľadajú. To je rozdiel medzi malým percentom návštevnosti a veľkým ziskom. Poďme si povedať malý príklad aby podtrhol rozdiel.

vlastníte stránku čo ponúka prácu. Zarábate tým, že spoločnosti si zadávajú inzerát na vašej stránke a ľudia sa im na ne reagujú.  To znamená že sa potrebujete dobre umiestniť medzi spoločnosťami ktoré ponúkajú prácu ako vy. Aby zákazník prišiel na vašu stránku a nie ku konkurentovy. Čím viac ľudí si vďaka vám nájde pracu, tým viac zarobíte. Avšak všimnite si na obrázku v pravo, čo sa stane keď zadám do vyhľadávača „inžinier práca bratislava“ Niektoré vyhľadávania sa sústredia na stavebného inžiniera iné na dopravného a podobne. Úmysel každého z týchto vyhľadávani je úplne iný. Presne to potrebujete aby ste sa mohol umiestniť Potrebujete vyhľadávaču upresniť ktorý typ inžiniera to presne je. 

Vďaka tomu bude google vedieť poskytnúť presnejší výsledok vyhľadávania človeku. A keďže napríklad kľúčové slovo „dopravný inžinier v Bratislave“ nie je tak „obsadené“ konkurenciou. Omnoho jednoduchšie sa dostanete na prvé miesto. S týmto vám pomože google suggest. V našom prípade to môže byť biomedicínsky, stavebný a potravinový inžinier. 

Je veľmi dôležíté brať v potaz aj úmysel vyhľadávajúceho. Keď napríklad niekto googli frázu „najlepšie mobilné telefóny 2020“ Nehľadá niekoho, kto mu predá mobilný telefón. Hľadá stránku, ktorá mu ukáž porovnanie jednotlivých modelov. To že sa mu zobrazí v platenom alebo organickom vyhľadávaní kopa stránok ktoré predávajú mobilné telefóny preňho nehraje žiadnu rolu. A teda im ani nebude venovať pozornosť.

HTML:

Keď sa uistíte že obsah vašej stránky je perfektný a jedinečný, ďalšia veľká kopa práce je samotná starostlivosť o HTML. 

Nemusíte byť programátor, ani mať vysoku školu v IT obore. Ale svojpomocné začatie bez znalosti aspoň základov HTML je rovnaké ako šoférovať bez znalosti toho čo znamenajú farby na semafore. Poďme sa pozrieť na tri oblasti, ktoré by mal každý zoptimalizovať, pre každú zo svojich stránok.

Title tag:

Title tag je online ekvivalenta novynových titulok. Je to to, čo sa zobrazív popredí prehliadača prezerajúceho keď otvorí vašu stránku. V HTML sú označované ako title avšak v blogoch sú to častejšie H1-tagy. H1 značí prvý a hlavný napdis vašej stránky. Každá stránka by mala mať iba jeden H1 tag aby bol obsah jasnejší pre google. 

Meta description:

Meta popisky sú zobrazené pod title tagom. Je to popis toho, čomu sa vaša firma venuje. Je vhodné produkt alebo službu umiestiť na začiatok avšak obsah tvorte pre ľudí a nie pre google. Text meta popisky je limitovaný na 160 znakov.  

Ak váš web funguje na WordPresse máte to omnoho jednoduchšie. Stačí si nainštalovať plugin Yoast v ktorom toto všetko môžete jednoducho nastaviť. Existujú aj iné pluginy ktoré zastanú rovnakú prácu, avšak tento sa mne osobne osvedčil pričom ho používa najviac ľudí. 

Subheads:

Subheads (H2-H6) síce nie sú až také dôelžité, ako Title tag (Prípadne H1) avšak pomáhajú Google utvárať si komplexný obraz o vašej stránke. Zároveň je to jedna z najjednoduchšíš SEO optimalizácií ktoré môžete mať. 

Optimalizovaný pre mobilné zariadenia:

Ak vaša stránka nepodporuje mobilné zariadenia, už teraz ste prerhali váš boj s kvalitným SEO. Až 60% zobrazenia vašich stránok môžu prísť z mobilných telefónov. Je veľmi pravdepodobné, že tot číslo v budúcnosti ešte porastie. Google takisto uprednostňuje stránky, ktoré sú optimalizované pre mobilné zobrazenie. 

Rýchlosť stránky:

Určite tušíte, že aj tento faktor hraje v SEO rolu. V prípade že vašej stránke trvá nekonečne dĺho kým sa načíta, je pravdepodobné že užívatelia ju vypnú skôr ako sa stihne zobraziť. Štatistiky Google iba potvrdzujú tento bod. Pravdepodobnosť že niekto počká kým sa stránka načíta klesá o 113% keď načítanie stránky trvá 7 sekúnd. Je iba prirodzené, že google zohľadňuje v umiestnení aj tento fakt. Takže je veľmi ľahké sa v tejto oblasti „popáliť“ rovno 2x.

Na meranie rýchlosti stránku môŽete použiť bezplatné nástroje ako Page Speed Insight a Pingdom 

Kľúčové slová v URL:

Nezahrnúť kľúčové slová aj do URL by bola chyba. Predsa len je to niečo, čím môžete získať SEO body zdarma a prakticky bez námahy. 

HTTPS a SSL:

Google považuje bezpečnosť za ďalší umiestňovací faktor v rebríčku SEO. Ale to však nie je všetko. Google takisto zobrazuje návštevníkom nezabezpečených webov (https) varovanie o tom, že stránky na ktoré vstupujú nie sú bezpečné. Nechcete predsa odradiť zákazníka ešte predtým ako sa na vašu stránku vôbec pozrie, však ? Nezabezpečené stránky sú na slovensku veľmi rozšírené, pričom generácia SSL certifikátu zdarma a jeho nasdenie trvá zhruba 15 minúť. Je škoda nevyužiť to, však ?